بسم الله النّور
قال الصّادق علیه السّلام: المنافق قد رضى ببعده عن رحمة اللَّه تعالى، لأنّه یأتی باعماله الظّاهرة شبیها بالشّریعة و هو لاه لاغ باغ بالقلب عن حقّها، مستهزئ فیه، و علامة النّفاق قلّة المبالاة بالکذب، و الخیانة و الوقاحة، و الدّعوى بلا معنى، و سخنة العین، و السّفه، و قلّة الحیاء، و استصغار المعاصى، و استیضاع ارباب الدّین، و استخفاف المصائب فی الدّین، و الکبر و حبّ المدح و الحسد، و استیثار الدّنیا على الآخرة، و الشّرّ على الخیر، و الحثّ على النّمیمة، و حبّ اللّهو، و معونة اهل الفسق و البغى، و التّخلّف عن الخیرات، و تنقّص اهلها، و استحسان ما یفعله من سوء، و استقباح ما یفعله غیره من حسن، و امثال ذلک کثیرة، و قد وصف اللَّه المنافقین فی غیر موضع، فقال عزّ من قائل: و من النّاس من یعبد اللَّه على حرف، فان اصابه خیر اطمانّ به، و ان اصابته فتنة انقلب على وجهه، خسر الدّنیا و الآخرة، ذلک هو الخسران المبین. و قال عزّ من قائل ایضا فی صفتهم: وَ مِنَ النَّاسِ مَنْ یَقُولُ آمَنَّا بِاللَّهِ وَ بِالْیَوْمِ الْآخِرِ وَ ما هُمْ بِمُؤْمِنِینَ. یُخادِعُونَ اللَّهَ وَ الَّذِینَ آمَنُوا، وَ ما یَخْدَعُونَ إِلَّا أَنْفُسَهُمْ وَ ما یَشْعُرُونَ. فِی قُلُوبِهِمْ مَرَضٌ فَزادَهُمُ اللَّهُ مَرَضاً. و قال النّبىّ صلّى اللَّه علیه و آله: المنافق
من اذا وعد اخلف، و اذا فعل افشى، و اذا قال کذب، و اذا ائتمن خان، و اذا رزق طاش، و اذا منع غاش. و قال النّبىّ صلّى اللَّه علیه و آله ایضا: من خالف سریرته علانیته، فهو منافق کائنا من کان، و حیث کان، و فی اىّ زمان کان، و فی اىّ رتبة کان.
حضرت صادق (ع) فرمود: شخص منافق راضى شده است به آنکه از رحمت پروردگار متعال دور باشد، زیرا که او اعمال ظاهرى خود را مطابق شریعت انجام مىدهد ولى در باطن و از قلب کارهاى خود را لهو و لغو و فساد تصور مىکند، و از شریعت تعدى کرده و آن را استهزاء مىنماید.
و علامتهاى نفاق عبارت است از: بی باک بودن در دروغ گفتن، خیانت کردن به دیگران، شدت بى حیائى، دعواهاى پوچ بى معنى کردن، خائن بودن چشم، سبک عقلى، کم حیا بودن، به معاصى اهمیت ندادن، دینداران را خوار شمردن، گرفتاریها و ابتلائات دینى را سبک و بى ارج دیدن، خود پسندى و خود بینى، دوست داشتن مدح، حسدورزیدن، دنیا را بر آخرت ترجیح دادن، عمل شر را بر اعمال خیر مقدم داشتن، تمایل پیدا کردن بر سخن چینى، لهو و لغو را دوست داشتن، بر اهل فسق و ظلم همراهى کردن، از اعمال نیکو رو گردان شدن، اهل خیر را کوچک شمردن، کارهاى زشت خود را نیکو دیدن، کارهاى نیکوى دیگران را بد اندیشیدن، و امثال اینها.
خداوند متعال در موارد متعدد منافقین را معرفى کرده است: برخى از مردم هستند که پروردگار جهان را به زبان عبادت مى کنند، پس اگر خیرى پیش آید ثابت و پابرجا مى شوند، و اگر شرى برسد رو برمى گردانند، آنان از لحاظ دنیا و آخرت در خسارت هستند و این خسران بزرگیست.
و باز خداوند متعال در وصف آنان مىفرماید: برخى از مردم هستند که گویند ما ایمان داریم به خدا و به روز قیامت، و آنان ایمان ندارند، و مى خواهند با این تظاهر خدا و دینداران را گول بزنند، در صورتى که خودشان را گول مىزنند، و هیچ گونه توجه و شعورى ندارند، و دلهاى آنان بیمار است و خداوند بیمارى قلوب آنان را زیاد کرده است.
و حضرت رسول اکرم (ص) مى فرماید: منافق آن کسى است که چون وعده اى بدهد تخلف مى کند، و هر گاه عملى بجا آورد پیش مردم آشکار مى نماید، و چون بخواهد حرف بزند دروغ مى گوید، و اگر به او اطمینان کنند خیانت مى ورزد، و هر گاه وسعتى پیدا کرده و مالدار باشد بى بند و بار مى شود، و اگر در فشار باشد شروع مى کند به تقلب و حیله ورزى.
و باز آن حضرت فرمود: کسى که ظاهر او مخالف باطن و قلب او شد منافق است، هر که مى خواهد باشد و در هر کجا باشد و در هر زمانى باشد و در هر رتبه و مقامى باشد.
منبع: مصباح الشریعة-ترجمه مصطفوى،ص: 155
سلام
با مطلبی با عنوان:
از دغدغه هایی پایین تر از تنه تا بالاتر از ابروی دختران و پسران جوان...
به آدرس:
http://farhangeparvaz.blog.ir/1394/01/30/h34324
منتظر نظرات شما...
یاعلی (ع)
باتشکر
فرهنگ پرواز