این صوت رو صبح گوش دادم از ایتا اولین چیزی که به ذهنم رسید این بود که چرا در کنار اثر گناه از اثر استغفار و اثر دعا صحبت نمی کنه؟ اگه ایشون میگن گناه راه نعمت رو کج می کنه چرا چیزی از اثر استغفار و دعا نمیگن؟ البته شاید هم گفتن ولی تو این صوت نبوده. به هر حال از این جهت زیاد با این صحبت کنار نیومدم. یعنی فقط صحبت از جنبه ی منفی ماجرا صورت خوبی نداره. در حالی که وقتی پای صحبت علماء و اساتید اخلاق و اهل عرفان میشینیم می بینیم که بیشتر از هر چیز صحبت از امید هست و راه تقرب و وصال ...
ممنون بابت تمام مطالب و محتواهای مفیدی که می گذارید
۳۰ ارديبهشت ۹۹، ۲۳:۵۰
پاسخ:
علیکم السلام
طاعات شماهم قبول
خواهش می کنم. وظیفه است.
پاسخ رو خودتون دادید: «البته شاید هم گفتن ولی تو این صوت نبوده.»
مطالبی که در ادامه گذاشتم از کانال ایشون هست.
و این که رحمت خدا و امیدواری هست قطعا اما خوف و رجا باید متوازن باشه و این موضوع در جامعه ما متوازن گفته نشده...
💡گاهی کارهای بسیار کوچک اثرات بزرگی داشته و باعث ایجاد گشایش و یا بالعکس باعث گره خوردن در زندگی می شوند.
🔷در حدیثی از امام صادق ع آمده است: هر مؤمنى که گرفتارى مؤمنى را بر طرف کند خداوند هفتاد گرفتارى از گرفتاریهاى دنیا و آخرت را از وى دور سازد، و فرمود: هر کس مؤمن تنگدستى را از تنگدستى نجات دهد یا در حال تنگدستى بر او آسان گیرد خداوند حوائج او را در دنیا و آخرت برآورد، و فرمود: هر کس عیب مؤمنى را آن عیبى که از آشکارشدنش ترسناک است بپوشاند خداوند هفتاد عیب از همان قبیل عیبها از او در دنیا و آخرت بپوشاند، فرمود: و براستى خداوند بزرگ یار و مددکار مؤمن خواهد بود مادامى که مؤمن در مقام یارى و مددکارى مؤمن دیگر باشد، پس از این پند و اندرز بهره گیرید و بکار نیک رغبت نمائید. در این روایت تاکید شده خدای متعال در کمک بنده خود است تا زمانی که او مشغول کمک به دیگران باشد: وَ اللَّهُ فِی عَوْنِ الْمُؤْمِنِ مَا کَانَ الْمُؤْمِنُ فِی عَوْنِ أَخِیهِ (ثواب الاعمال و عقاب الاعمال،ص135)
📚در روایتی از رسول الله نقل شده که مَنْ آذَى مُؤْمِناً آذَاهُ اللَّهُ وَ مَنْ أَحْزَنَهُ أَحْزَنَهُ اللَّهُ هر کس مومنی را اذیت کند خدا را اذیت کرده و هر کس مومنی را اندهگین سازد همانا خدا را اندوهگین کرده است(مستدرک الوسایل، ج9، ص 100)
👈همچنین در روایتی دیگری از ایشان نقل شده: هر که اندوهناک کند مؤمنى را سپس همه دنیا را به او بدهد جبرانش نباشد و ثوابى بدان ندارد. (بحارالانوار،ج72، ص150)
📖از دیگر روایات فوق العاده در این باره ، روایتی است از اسحاق بن عمار از شیعیان امام صادق ع، او می گوید: [من در کوفه بودم و برادران دینى بسیارى به دیدن من مى آمدند و من دوست نداشتم مشهور شوم، زیرا بیم داشتم از اینکه بفهمند من شیعه هستم. از این رو به غلام خود گفتم: هر کس آمد و مرا خواست بگوید او اینجا نیست. در همان سال به حجّ خانه خدا رفتم و امام صادق (ع) را ملاقات نمودم. در چهره اش نسبت به خودم احساس ناراحتى و تندى کردم. گفتم: فدایت شوم، چه چیز موجب خشم شما نسبت به من شده است؟ فرمود: رفتارى که نسبت به برادران مؤمن خود داشته اى. گفتم: فدایت شوم، من فقط از این بیم داشتم که مشهور شوم، و خدا مى داند که چقدر آنان را دوست دارم. امام (ع) فرمود: اى اسحاق، از دیدار برادرانت خسته نشو، زیرا مؤمن هر گاه برادر مؤمنش را دیدار کند و به او تحیّت گوید، خداوند تا روز قیامت براى او تحیّت و درود مى نویسد، و اگر با او مصافحه کند خداوند یک صد رحمت میان دو انگشت ابهام آنان نازل مى کند که نود و نه تاى آن براى کسى است که همنشین خود را بیشتر دوست دارد، آن گاه خداوند نظر رحمت به سوى آن دو مى افکند و هر کدام بیشتر رفیق خود را دوست بدارد. بیشتر با آن رحمت رو به رو خواهد شد، و اگر با هم معانقه کنند رحمت الهى هر دو را فرا مى گیرد، و چون اندکى درنگ کنند و تنها خشنودى خدا را در نظر داشته باشند و قصدشان دنیا نباشد به آن دو گفته مى شود: عمل از سرگیرید که خداوند گناهان شما را آمرزید، و اگر از حال یک دیگر بپرسند، فرشتگان موکّل آنها به یک دیگر مى گویند: از این دو دور شوید که با هم سرّى دارند و خداوند آن را برایشان مستور داشته است.] (ثواب الاعمال و عقاب الاعمال، ص146)
خیلی هم خوب ولی این صوت داره جداگانه پخش میشه و این به نظرم خوب نیست. یک مقدار بی سلیقگی شده تو برش این صوت. مگه صحبت از اثر استغفار و دعا و عمل خیر در کنار اثر گناه به نظرتون توازن خوف و رجا رو بهم میزنه؟ و اینکه کسانی که تو جامعه ی ما مشغول معصیت هستند به خاطر امید به تاثیر استغفار و دعا و عمل خیر هست که مشغولند؟ یا به خاطر غفلت از هر دو؟ فکر می کنم مسئله ی جامعه ما مسئله ی غفلت و ذکر هست. کسی که معصیت می کنه و میگه "خدا می بخشه" امید به خدا نداره بلکه غافل از خداست و این "خدا می بخشه" براش فقط توجیهی هست در مقابل کسانی که بهش تذکر میدن و بیشتر از لقلقه ی زبان چیزی نیست. حتی اگر این حرف رو از روی عقیده میگه باز هم این عقیده ریشه در غفلت داره. چون به نظرم این حرف برای آدم عاقل و متذکر قابل قبول و منطقی نیست. کسی که دچار غفلت باشه نمیاد سراغ این قبیل صوت ها و اگر بیاد تاثیرش چیه؟ یعنی اگر فقط از اثر گناه بهش بگیم جذب میشه یا دچار ترس و ناامیدی میشه؟ اما چه کسانی واقعا بیشتر به این قبیل صوت ها مراجعه می کنند؟ کسانی که اهل ذکر باشند و از این چیزها فراری نباشند میان و گوش میدن و تاثیرش چیه؟ این طوری بگیم که یک نفر آدم ساده که از حدیث و روایت ها خبر نداره از این صوت چی عایدش میشه؟ خوف خوبه ولی اگر فقط خوف باشه نتیجه ش میشه ناامیدی پس به نظرم اینها رو نباید از هم جدا کرد. مخصوصا که چیزی بدتر از ناامیدی تو دین ما نیست.
حالا بنده هم خیلی موضوع رو بزرگ کردم ولی در کل حرفم اینه که خوف و رجا باید در کنار هم باشند و هر کدوم به دیگری جهت بدن و تاثیر منفی دیگری رو خنثی کنند. خوف بدون رجا میشه ناامیدی و رجا بدون خوف میشه تهور و طلبکاری و منیت.
به هر حال ببخشید زیاد بزرگش کردم و وقت شما رو گرفتم و باز هم ممنونم محفوظ باشید ان شاءالله
۱ خرداد ۹۹، ۱۹:۰۰
پاسخ:
توازن خوف و رجا رو به هم نمی زنه. اما گاهی انذار برای تلنگر به همین شکل به نظرم لازمه.
خیلی ها چون میگن خدا می بخشه گناه می کنند. (اسلام رحمانی) به دلیل غفلت هم هست البته.
و من با پاراگراف یکی مونده به آخر شما موافقم. اگر فقط اون صوت رو ببینیم بله حرف شما درسته. اما مخاطبی که اون صوت رو گوش میده تغذیه معرفتیش فقط از اون صوت نیست و مطمئنا حرفای امیدبخش نسبت به رحمت خدا هم شنیده و کارکرد اون صوت براش در حد تلنگر میشه.
گفتم که خودم خیلی موضوع رو بزرگ کردم وگرنه جای نگرانی نداره. ببخشید باعث ناراحتی شما شدم
۱ خرداد ۹۹، ۲۱:۱۷
پاسخ:
من ناراحت نشدم.
یا علی
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیانثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
حدیث نفس یعنی «گفتگو با خود» که جنبه مثبت آن است و «وسوسه شیطان» که وجه منفی آن است. اینجا هم جایی است برای این خودگویه ها. قبلا هم همین بوده. بعدا هم همین خواهد بود.
نویسنده اینجا دوست ندارد خیلی دیده و خوانده شود (اما همیشه برعکسش اتفاق می افتد!)، برای همین با این تغییر نام اینجا را خلوت کردم.
خواهش میکنم در وبلاگ هایتان لینک ندهید، مطالب را بازنشر نکنید، از مطالبی که نوشته خودم هست کپی نگیرید و اینجا را به کسی معرفی هم نکنید.
عبادت ها و اعمال تون قبول باشه ان شاءالله
این صوت رو صبح گوش دادم از ایتا اولین چیزی که به ذهنم رسید این بود که چرا در کنار اثر گناه از اثر استغفار و اثر دعا صحبت نمی کنه؟
اگه ایشون میگن گناه راه نعمت رو کج می کنه چرا چیزی از اثر استغفار و دعا نمیگن؟ البته شاید هم گفتن ولی تو این صوت نبوده. به هر حال از این جهت زیاد با این صحبت کنار نیومدم. یعنی فقط صحبت از جنبه ی منفی ماجرا صورت خوبی نداره. در حالی که وقتی پای صحبت علماء و اساتید اخلاق و اهل عرفان میشینیم می بینیم که بیشتر از هر چیز صحبت از امید هست و راه تقرب و وصال ...
ممنون بابت تمام مطالب و محتواهای مفیدی که می گذارید